Geheugen van Noord Commewijne
Hier worden de persoonlijke verhalen van de rechteroever verzameld. Ook verhalen van ex bewoners worden toegevoegd. We maken kennis met het dagelijks leven, uitdagingen, herinneringen, veranderingen en toekomstdromen.
Kinderhuis ‘Sukh-Dhaam’, ‘Huis van Geluk’
Ik woon in het Kinderhuis Sukh-Dhaam in Alkmaar en van daaruit ga ik naar school.
Jaran kepang en wayang kulit in Allliance
In 1995 maakte ik een jaran kepang optreden mee in Alliance.
Van koeientransportwagen naar toeristen tractor
Wij krijgen toeristen hier, maar om naar achteren te gaan, moesten zij vroeger lopen.
Werken op plantage Alliance: “discipline mus de”
Ik ben naar school gegaan op Reynsdorp, te Baki. Tot mijn 14e jaar ben ik naar school gegaan, daarna ben ik gestopt, ‘mi no leri bun’, ik kon niet zo goed leren.
De ‘Londa ke Nach’, de dans van de jongen
Ik dans de ‘Londa ke Nach’. ‘Londa ke Nach’ betekent letterlijk ‘dans van de jongen’. Daarbij wordt een man verkleed als een vrouw; in een jurk, met make-up op en alles erop en eraan.
Het verhaal van opa Mormon (van slaafgemaakte tot plantage eigenaar) en de jaguar
Mijn naam is Bas Spek. Ik ben geboren in Harderwijk en opgegroeid in Lelystad.
110 jaar Javaanse immigratie feest op Alliance
Ik was nog een tiener toen ik hier kwam werken. Ik verdiende negentig gulden per maand.
Mijn slang mee naar school
Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in alle dieren van Suriname. Ik vind het altijd heel mooi om ze te zien.
Mijn Creoolse broer in de Amerika
Op de plantage is iedereen familie van elkaar en dat maakt het wonen hier erg speciaal.
