Geheugen van Noord Commewijne

Hier worden de persoonlijke verhalen van de rechteroever verzameld. Ook verhalen van ex bewoners worden toegevoegd. We maken kennis met het dagelijks leven, uitdagingen, herinneringen, veranderingen en toekomstdromen.

Shafiek Mahabeer

Kinderhuis ‘Sukh-Dhaam’, ‘Huis van Geluk’

Ik woon in het Kinderhuis Sukh-Dhaam in Alkmaar en van daaruit ga ik naar school.

Shirley van Alliance

Jaran kepang en wayang kulit in Allliance

In 1995 maakte ik een jaran kepang optreden mee in Alliance.

Carl van Dijk

Van koeientransportwagen naar toeristen tractor

Wij krijgen toeristen hier, maar om naar achteren te gaan, moesten zij vroeger lopen.

Opa Marimin

Werken op plantage Alliance: “discipline mus de”

Ik ben naar school gegaan op Reynsdorp, te Baki. Tot mijn 14e jaar ben ik naar school gegaan, daarna ben ik gestopt, ‘mi no leri bun’, ik kon niet zo goed leren.

Pandit Karan

De ‘Londa ke Nach’, de dans van de jongen

Ik dans de ‘Londa ke Nach’. ‘Londa ke Nach’  betekent letterlijk ‘dans van de jongen’. Daarbij wordt een man verkleed als een vrouw; in een jurk, met make-up op en alles erop en eraan.

Bas Spek

Het verhaal van opa Mormon (van slaafgemaakte tot plantage eigenaar) en de jaguar

Mijn naam is Bas Spek. Ik ben geboren in Harderwijk en opgegroeid in Lelystad.

Opa Rocklie

110 jaar Javaanse immigratie feest op Alliance

Ik was nog een tiener toen ik hier kwam werken. Ik verdiende negentig gulden per maand.

Alejandro Vigelandzoon

Mijn slang mee naar school

Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in alle dieren van Suriname. Ik vind het altijd heel mooi om ze te zien.

Shirley van Alliance

Mijn Creoolse broer in de Amerika

Op de plantage is iedereen familie van elkaar en dat maakt het wonen hier erg speciaal.

Back To Top